نماینده دانشگاه سگد در ایران

دانشگاه سگد یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در سگد مجارستان است . این موسسه که به عنوان آکادمی یسوعی کولوزوار در کلوژ- ناپوکای کنونی در سال 1581 تأسیس شد، در سال 1872 توسط امپراتور فرانتس جوزف اول به عنوان یک دانشگاه مجدداً تأسیس شد.  . این دانشگاه در سال 1921 به Szeged منتقل شد و آن را به یکی از قدیمی ترین دانشگاه های تحقیقاتی مجارستان تبدیل کرد. این دانشگاه در طول قرن بیستم تغییرات زیادی را پشت سر گذاشت و در نهایت به دانشگاه‌های مستقل مجزا تقسیم شد.

دانشگاه فعلی Szeged در سال 2000 تشکیل شد و از دوازده دانشکده تشکیل دهنده و 19 دانشکده دکترا تشکیل شده است که از طیف وسیعی از گروه ها و گروه های تحقیقاتی تشکیل شده است. هر دانشکده به طور مستقل عمل می کند. علاوه بر اینها، دانشگاه همچنین مرکز بهداشت دانشگاه سگد، یک بیمارستان آموزشی گسترده که مسئول مراقبت های بهداشتی منطقه ای عمومی است، و سه مدرسه آزمایشگاهی که مسئولیت های آموزش عمومی و تربیت معلم را ترکیب می کند، اداره می کند. دانشکده ها و ساختمان های مرتبط یک پردیس واحد را تشکیل نمی دهند، از آنجایی که ساختمان ها در مرکز شهر Szeged پراکنده هستند، اگرچه مرکز بهداشت و ساختمان های دپارتمان هنر در مجاورت یکدیگر قرار دارند. به عنوان بخشی از منطقه بولونیا ، اکثر رشته ها به برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تقسیم می شوند، اما برنامه های به اصطلاح یک تایر-مستر (تقسیم نشده) نیز هستند.

این دانشگاه همچنین دارای کتابخانه کلبلزبرگ، بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در اروپای مرکزی، و شش مطبوعات دانشگاه است. در سال مالی 2014، این دانشگاه دارای بودجه عملیاتی 220 میلیون دلار آمریکا بود.

دانشگاه سگد تعداد زیادی از فارغ التحصیلان برجسته را آموزش داده است، از جمله برنده جایزه نوبل، آلبرت زنت گیورگی ، دانشمند علوم سیاسی ایستوان بیبو ، شاعران آتیلا یوزف و گیولا جوهاز و زیست شیمیدان کاتالین کاریکو . در سال 2014، رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS، دانشگاه سگد را در رتبه 501-550 در بین دانشگاه های جهان قرار داد. بالاترین رتبه موضوعی آن زبان های مدرن با 101 تا 150 در سطح جهانی بود.

تاریخچه

1581-1871: بنیانگذاران و پیشینیان

اولین سلف دانشگاه امروزی توسط استفان باتوری در شهر کولوسوار در سال 1581  به عنوان یک آکادمی کاتولیک با مشخصاتی در علوم انسانی و الهیات تأسیس شد . آکادمی تحصیلات دانشگاهی را در زمینه هنر ارائه داد و بخش‌های مختلف تا سال 1598 سازماندهی شد . در نهایت با حمایت هابسبورگ در سال 1698 به عنوان بازگشایی شدآکادمی یسوعی کلوژ ، و عنوان Universitas توسط ماریا ترزا در سال 1753 به او اعطا شد .

پس از انحلال انجمن عیسی در سال 1773، دانشگاه توسط دستور تدریس پیاریست ، که مسئول بهبود آموزش مدرن بود، تصاحب شد: دانشکده حقوق در سال 1774 تأسیس شد و دانشکده پزشکی در سال 1775 به دنبال آن بود . دپارتمان های متعدد این دانشکده ها را تشکیل می دادند. پادشاه جوزف دوم در سال 1784 دانشگاه را به کالج سلطنتی آکادمی تنزل داد که مانع پیشرفت بیشتر آن شد.  با این حال، این موسسه به بزرگترین کالج ترانسیلوانیا تبدیل شد . دانشکده الهیات در سال 1786 تعطیل شد و سایر دانشکده ها طیف گسترده ای از آموزش از جمله اقتصاد و علوم را ارائه می دادند.به دنبال انقلاب مدنی و جنگ استقلال 1848-1849 ، دانشکده هنر و دانشکده حقوق بسته شدند، و دومی به عنوان یک آکادمی مستقل از سال 1863 فعالیت کرد.

1872-1944: دانشگاه کلوژ و انتقال به Szeged

فرانتس جوزف ، موسس دانشگاه کلوژ

سلف دانشگاه مدرن دانشگاه کولوسوار بود که در سال 1872 توسط امپراتور فرانتس جوزف اول اتریش تأسیس شد . دانشگاه به عنوان یک مؤسسه چهار دانشکده به دنبال نمونه اروپایی تأسیس شد: دانشکده هنر، زبان و تاریخ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشکده ریاضیات و علوم، و دانشکده پزشکی تأسیس شد.  269 دانش آموز در برنامه های دانشگاه در سال تحصیلی اول ثبت نام کردند. این دانشگاه در سال 1881 به دانشگاه Ferenc József کلوژ تبدیل شد. پس از حمله به کلوژ در دسامبر 1918 در طول جنگ جهانی اول ، دانشگاه اشغال شد و دوباره به عنوان یک دانشگاه رومانیایی سازماندهی شد.

در نتیجه، دانشگاه اصلی به طور موقت در سال 1921 بدون هیچ تغییر قانونی یا ساختاری به Szeged منتقل شد.  در آن زمان، موسسه دارای 62 بخش فعال در چهار دانشکده خود بود. بین سال‌های 1922 و 1931، دانشگاه شاهد پیشرفت زیادی بود: بیمارستان‌های آموزشی در امتداد رودخانه تیزا ساخته شدند و ساختمان‌های دانشگاهی دیگر، از جمله موسسات تحقیقاتی در میدان دام و سالن حداکثر تالار در دانشکده هنر ساخته شدند. . در میان معلمان آن آلبرت سانت گیورگی ، یکی از بنیانگذاران دانشکده علوم، که در سال 1937 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برای اکتشافات خود در ارتباط با ویتامین C دریافت کرد، بودند.

در سال 1940، دانشگاه به دو نهاد قانونی مجزا تقسیم شد: بخش کوچکتر به کلوژ بازگشت، در حالی که بخش بزرگتر در Szeged باقی ماند و به عنوان یک موسسه جدید تحت نام دانشگاه Miklós Horthy تأسیس شد.

1945-1999: نهادهای جداگانه

پس از اشغال سگد توسط شوروی در اکتبر 1944، این دانشگاه نام دانشگاه سگد را به خود اختصاص داد. در این دوره، آزمون ورودی معرفی شد و تربیت معلم نیز نقش مهمی در مؤسسه پیدا کرد.  با قانون اساسی جدید 1949، آموزش زبان روسی و آموزش مارکسیسم-لنینیسم معرفی شد.  تغییرات ساختاری این دوره شامل تغییر نام عناوین و رتبه های علمی است.

در سال 1951، دانشکده پزشکی از سه دانشکده دیگر جدا شد و به عنوان یک موسسه مستقل با نام دانشگاه پزشکی تأسیس شد. بعداً نام دانشگاه پزشکی آلبرت اسنت-گیورگی را به خود اختصاص داد ، در حالی که سایر دانشکده ها نام دانشگاه آتیلا یوزف را به خود گرفتند.

2000-امروز: دانشگاه Szeged

تا سال 1996، مؤسسات متعددی وجود داشت که آموزش عالی را در سگد ارائه می کردند. در نتیجه، رهبران اینها، از جمله دانشگاه آتیلا یوزف، دانشگاه پزشکی آلبرت زنت-گیورگی، کالج تربیت معلم گیولا جوهاس، و کالج موسیقی فرانتس لیست ، نامه ای را امضا کردند که اتحادیه دانشگاه سگد را تشکیل دهد. ایجاد.

در 1 ژانویه 2000، موسسات به عنوان دانشگاه سگد متحد شدند. این موسسه که به عنوان یک دانشگاه دولتی کار می کرد، شامل ده دانشکده بود که تعداد آنها در نهایت به 12 رسید. از سال 2004، سیستم جدیدی در آموزش عالی ایجاد شد که اکثر رشته ها را به یک برنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم می کند.

مرکز مطالعه و اطلاعات آتیلا جوزف، جدیدترین ساختمان دانشگاه

از سال 2000، تحولات متعددی رخ داده است. در سال 2004، ساختمان جدید دانشگاه با نام مرکز مطالعات و اطلاعات آتیلا جوزف افتتاح شد. این ساختمان شامل کتابخانه کلبلزبرگ، مرکز شغلی، دفتر خدمات دانشجویان و چندین فضای مطالعه است. در سال 2010، این دانشگاه عنوان دانشگاه تحقیقاتی را به دست آورد . در سال 2014 مؤسسه تحقیقاتی ELI-ALPS با تمرکز بر تحقیقات پالس نور آتوثانیه افتتاح شد.

در سال 2021، سنای دانشگاه به نفع یک تحول عملیاتی رای داد. در نتیجه، دانشگاه به جای اینکه به عنوان یک دانشگاه دولتی فعالیت کند، توسط یک بنیاد مستقر دولتی حفظ خواهد شد. این تصمیم منجر به بحث و جدل سراسری پیرامون تغییر مدل دانشگاه‌های متعدد در مجارستان شد.

ساختمان ها و سایت ها

دانشگاه Szeged دارای یک پردیس شهری است، به این معنی که ساختمان‌های دانشگاه در سراسر مرکز شهر پراکنده شده‌اند، بدون اینکه یک پردیس دانشگاهی پیوسته را تشکیل دهند. با این وجود، مرکز بهداشت شباهت زیادی به یک محوطه دانشگاهی دارد و بیمارستان های آموزشی در یک منطقه قرار دارند. ساختمان اداری اصلی، دفتر رئیس جمهور در میدان دوگونیکس است، در حالی که دوازده دانشکده در چندین ساختمان در مرکز شهر سگد مستقر هستند.

ساختمان‌های مهم دانشگاه عبارتند از موسسات تحقیقاتی اطراف میدان Dóm به شکل U و مرکز مطالعه و اطلاعات آتیلا جوزف در میدان آدی. این ساختمان دارای کتابخانه کلبلزبرگ، مرکز شغلی، دفتر خدمات دانشجویان و بسیاری از فضاهای مطالعه است. این دانشگاه همچنین دارای ده خوابگاه برای دانشجویان مجارستانی و بین المللی است. دیگر ساختمان ها و سایت های وابسته به دانشگاه Szeged عبارتند از: مرکز تحقیقات بیولوژیکی،  موسسه تحقیقاتی ELI-ALPS  و مرکز بهداشت.

گیاهان در باغ گیاه شناسی SZTE

باغ گیاه شناسی SZTE یک باغ 24 هکتاری در خارج از مرکز شهر است و بیش از 40 گونه حفاظت شده را در خود جای داده است که زیستگاه های طبیعی آنها فقط در مجارستان یافت می شود. در درجه اول یک باغ تحقیقاتی، هدف اصلی آن حفظ باغ گل رز، باغ صخره ای و مجموعه طبقه بندی و سازماندهی دروس علوم است.

سازمان

حکومت مرکزی

رئیس رسمی دانشگاه، رئیس دانشگاه است که در حال حاضر László Róvó است. مسئولیت های او شامل حفظ روابط درون و برون سازه و تصمیم گیری استراتژیک در مورد آموزش است. در حال حاضر، چهار سرپرست به ترتیب مسئول استراتژی، آموزش، تحقیق و توسعه و روابط بین‌الملل هستند. رئیس دانشگاه مسئولیت مدیریت اقتصادی موسسه را بر عهده دارد. صدراعظم فعلی جودیت فنلر است. صدراعظم و رئیس هر دو بخشی از سنا هستند. مجلس سنا متشکل از 49 نماینده تصمیم گیرنده، در مورد تغییرات سازمانی و اساسنامه تصمیم گیری می کند.

دفتر رئیس جمهور در میدان دوگونیکس

از سال 2000، این موسسه به عنوان یک دانشگاه دولتی فعالیت می کند.

دانشکده ها

به عنوان یک دانشگاه کالج ، دانشگاه سگد از دوازده دانشکده تشکیل دهنده، همراه با یک اداره مرکزی تشکیل شده است. دانشکده ها عبارتند از:

دانشکده کشاورزی – MGK

دانشکده علوم بهداشتی و مطالعات اجتماعی – ETSZK

دانشکده فنی – MK

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی – BTK

دانشکده اقتصاد و مدیریت بازرگانی – GTK

دانشکده حقوق و علوم سیاسی – ÁJTK

دانشکده پزشکی – OK

Béla Bartók دانشکده هنر – ZMK

دانشکده داروسازی – GYTK

دانشکده علوم و انفورماتیک – TTIK

Juhász Gyula دانشکده آموزش – JGYPK

دانشکده دندانپزشکی – FOK

هر دانشکده توسط رئیس اداره می شود. رئیس برای مدت پنج سال منصوب می شود و مسئولیت نظارت بر آموزش، تحقیقات و منابع انسانی در دانشکده و همچنین حفظ ارتباط با هر بخش و رئیس را بر عهده دارد. رئیس همچنین رهبر شورای دانشکده، نهاد تصمیم گیری هر دانشکده است. تعداد متفاوتی از معاونان به آنها کمک می کنند. هر دانشکده از چندین مؤسسه تشکیل شده است که معمولاً بر اساس حوزه های تحقیقاتی گسترده سازماندهی می شوند. اینها مسئول تصمیمات آموزشی، دوره ها و تحقیق و توسعه در داخل موسسه هستند. موسسات بیشتر به بخش هایی تقسیم می شوند که در کوچکترین سطح سازمانی قرار دارند. آنها مسئولیت فوری در مورد دوره ها، امتحانات و تحقیقات در داخل بخش دارند. برای تحقیقات میان رشته‌ای که شامل مؤسسه‌ها یا بخش‌های متعدد است، ممکن است گروه‌های تحقیقاتی ایجاد شود.

مشخصات علمی

تحقیق

این دانشگاه دارای 19 دانشکده دکتری و چندین گروه تحقیقاتی است. 14 گروه تحقیقاتی توسط آکادمی علوم مجارستان پشتیبانی می شوند، از جمله در زمینه هایی مانند شیمی دارویی، بیوتکنولوژی و فناوری زیست محیطی.  700 حوزه تحقیقاتی در 19 دانشکده دکتری Szeged پوشش داده شده است.  محققان دانشگاه 25000 مقاله در مجلات و کنفرانس ها داشته اند.  آنها همچنین 40 حق ثبت اختراع و 7 دانش فنی داشته اند.

تدریس و مدرک

دانشگاه های مجارستان در سال 2004 اهداف بولونیا را پذیرفتند و در نتیجه اکثر رشته های تحصیلی به دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم شدند.  برنامه‌های پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی، معماری، حقوق و برنامه‌های تربیت معلم برنامه‌های تک دوره‌ای به نام «برنامه‌های تقسیم‌ناپذیر» باقی می‌مانند.

دوره های کارشناسی معمولاً سه تا چهار سال طول می کشد و منجر به مدرک لیسانس می شود.  اینها معمولاً شامل کسب 180 یا 240 امتیاز اعتبار و نوشتن پایان نامه لیسانس می شود.  برنامه های تحصیلات تکمیلی یک یا دو سال طول می کشد و منجر به مدرک کارشناسی ارشد می شود.  در بسیاری از مناطق، برنامه های آموزش از راه دور نیز موجود است.  برنامه های دکترا نیز به عنوان یک دوره تحصیلی اختیاری در دسترس هستند.

پذیرش

تحصیلات عالی در مجارستان غیر اجباری است و پذیرش انتخابی است.  شرایط مورد نیاز برای برنامه های مدرک لیسانس شامل شرکت در آزمون فوق لیسانس، آزمون عمومی پایان مدرسه در مجارستان است. در اکثر برنامه‌ها، شرکت در آزمون حداقل در یک موضوع در سطح پیشرفته الزامی است. در برخی از برنامه ها، دانش آموزان بالقوه باید یک امتحان عملی یا یک آزمون را بگذرانند.  در حال حاضر، این دانشگاه دارای 21000 دانشجوی دانشگاهی است که در مجموع 134 رشته تحصیلی دارند. Szeged 52 برنامه تحصیلی تمام وقت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهد.

دانشجویان بین المللی ممکن است به صورت آنلاین برای برنامه ها درخواست دهند و باید فرمی را ارسال کنند.  آنها باید اسنادی را بارگذاری کنند که پیشینه تحصیلی، مهارت زبان و سلامت عمومی آنها را تأیید کند.  فرآیند درخواست بر اساس دانشکده متفاوت است و دانشجویان بالقوه ممکن است نیاز به ارسال نامه های انگیزشی یا قبولی در مصاحبه امتحان آنلاین داشته باشند.

در طول فرآیند درخواست، دانش‌آموزان بالقوه بر اساس عملکرد دبیرستان و نتایج امتحانات تکمیلی خود امتیاز دریافت می‌کنند و ممکن است برای عملکرد برجسته و گواهی‌های زبان اعتبار بیشتری دریافت کنند. شهریه عموماً توسط دولت تأمین می شود. دانش‌آموزان بالقوه باید تصمیم بگیرند که آیا مایلند برنامه دولتی را انتخاب کنند، که برای آن به امتیاز بیشتری نیاز دارند، یا برنامه‌ای که خود تأمین مالی می‌شود.  این ممکن است بعدا بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموز تغییر کند.

آموزش معلمان

آموزش معلمان در مجارستان در یک مسیر تحصیلی 5 یا 6 ساله انجام می شود. معلمان بالقوه باید دو رشته را انتخاب کنند، که ممکن است در یک دانشکده تدریس شود یا نباشد. مرکز تربیت معلم بر وظایف اداری نظارت می کند و آموزش معلمان را بین چهار دانشکده دانشگاه که در آموزش آنها شرکت می کنند، هماهنگ می کند: دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده آموزش Gyula Juhász، دانشکده علوم و Béla Bartók. دانشکده هنر. کسانی که مایل به ثبت نام در یکی از دوره های تربیت معلم هستند باید یک آزمون استعداد عمومی را بگذرانند و ممکن است نیاز به قبولی در امتحانات عملی نیز داشته باشند.

ساختمان اصلی دانشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، یکی از چهار دانشکده شرکت کننده در تربیت معلم

دوره های تربیت معلم از دوره های عمومی در دو گرایش معلم احتمالی و همچنین ماژول های روش شناختی، آموزشی و روانشناختی خاص متغیر است.  معلمان بالقوه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد باید یک دوره آموزشی کوتاه مدت و یک دوره آموزشی طولانی مدت را در هر یک از دو رشته خود بگذرانند.  یک برنامه 6 ساله برای معلمان دبیرستان و یک برنامه کوتاهتر 5 ساله برای معلمان مدارس ابتدایی در دسترس است.

شیوه های آموزشی با همکاری دانشکده های آزمایشگاهی دانشگاه سازماندهی می شود. سه مدرسه آزمایشگاهی توسط Szeged اداره می شود:

دبیرستان و دبستان آزمایشگاهی SZTE

مدرسه ابتدایی SZTE Gyula Juhász

مدرسه موسیقی حرفه ای SZTE István Vántus

این موسسات به عنوان مدارس دولتی وابسته به دانشگاه عمل می کنند . دانش آموزان این مدارس نیز توسط معلمان آموزش دیده و دانش آموز معلمان آموزش دیده و مشاهدات کلاسی نیز صورت می گیرد.  بر اساس گزارش سالانه مدرسه Heti Világgazdaság ، دبیرستان آزمایشگاهی و مدرسه ابتدایی SZTE سی و نهمین دبیرستان برتر مجارستان و دومین دبیرستان برتر در Szeged بر اساس شایستگی های دانش آموزان، عملکرد زبان و پذیرش دانشگاه است.