کالج های مجارستان

کشور مجارستان نیز مانند سایر کشورهای اروپایی دارای دوره های پیش دانشگاهی و آمادگی ورود به دانشگاه می باشد که این آمادگی ها برای رشته های پزشکی پریمدیکال و در رشته های فنی و مهندسی پری انجیرینگ کورس نامیده می شود. 

کشور مجارستان دارای کالج های معتبر بین المللی می باشد از جمله :

  • کالج مک دانیل بوداپست (کالج اینترنشنال)

کالج مک دانیل مجارستان  معتبرترین کالج در کشور مجارستان می باشد که در شهر بوداپست پایتخت مجارستان واقع شده است و علاوه بر دوره های پیش دانشگاهی علوم پزشکی , فنی و مهندسی , علوم انسانی و زبان انگلیسی ، برخی از رشته های دانشگاهی علوم انسانی (در مقطع لیسانس) همانند مدیریت بازرگانی ، علوم سیاسی ، روابط بین الملل و اقتصاد و هنر، عکاسی ،بازیگری ،انیمیشن نیز برگزار می کند . این کالج شعبه اروپایی دانشگاه وستمینستر آمریکا با نام کالج مک دانیل (تاسیس ۱۸۶۷ درمریلند آمریکا) می باشد.از مزایای تحصیل در کالج مک دنیل این هست که دانشجویان پس از گذراندن 2 سال از دوره کارشناسی خود در بوداپست ، 2 سال بعد را در صورت تمایل می توانند در شعبه اصلی کالج در مریلند آمریکا بگذرانند.

کاج مک دانیل دانشجویان را برای ورود به دانشگاه های مجارستان آماده کرده و هر ساله بالای 90 درصد در بهترین دانشگاههای پزشکی از جمله دانشگاه سملوایز و دانشگاه سگد آمار قبولی پذیرفته شدگان این کالج است. از بهترین اساتید وکارگاه های آموزشی در سطح بالا برخوردار می باشد .آموزش زبان انگلیسی نیز در این کالج توسط اساتید زبان از کشورهای آمریکا و انگلیس به صورت جداگانه صورت می گیرد. یکی دیگر از مزایای کالج مک دنیل بوداپست  برگزاری آزمون های ورودی دانشگاه های معتبر علوم پزشکی مجارستان در ساختمان کالج می باشد که در صورت قبولی در آزمون ورودی نیاز به گذراندن دورهای مقدماتی نیست و این آزمون به صورت کتبی و شفاهی انجام می شود.

  • کالج سگد

دانشگاه سگد در شهر سگد در جنوب شرقی کشور مجارستان که فاصله ی آن تا بوداپست با قطار 2.5 ساعت است دوره پیش دانشگاهی پزشکی اصطلاحا پریمدیکال برگزار می کند ولی چون برای ورود به این کالج ، متقاضیان باید مدرک زبان آیلتس و یا تافل داشته باشند؛ پذیرش برای بسیاری از ایرانیان دشوار میشود. بنابراین برای ورود به دانشگاه سگد میتوان از دیگر کالج های مجارستان، پذیرش گرفت. همچنین بر اساس تصمیم کمیته پذیرش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه سگد، دانش آموزانی که نمره درس زیر 10 در سال آخر دبیرستان خود دارند ، در این دانشگاه پذیرش نمی شوند.

  • کالج اوسینا

کالج اویسینا با مدیریت فردی ایرانی به نام آقای دکتر شاهرخ میرزاحسینی در کشور مجارستان برگزار کننده دوره پیش دانشگاهی علوم پزشکی ،علوم انسانی و زبان انگلیسی است . این کالج در شهر بوداپست واقع شده است و دارای امکانات رفاهی خوبی است.
کالج اوسینا برای دانشجویانی که زبان انگلیسی شان در حد ضعیفی است 8 دوره آموزشی زبان انگلیسی برگزار می کند که بعنوان پیش نیاز برای دوره ورود به گروه پزشکی ، فنی و مهندسی و اقتصاد ارائه می گردد.

  • کالج دونا

کالج دونا با مدیریت فردی ایرانی به نام آقای متین هاشم در کشور مجارستان برگزار کننده دوره های پیش پزشکی و زبان می باشد. کالج دونا در یکی از مناطق خوب بوداپست و در شمال رودخانه دانوب در منطقه بودا واقع شده است.دروس زبان انگلیسی و علوم پایه رشته مورد نظر دانشجو بصورت همزمان در کالج ارائه میگردد. ولی با توجه به اینکه دروس علوم پایه در کالج دونا به زبان انگلیسی تدریس میشود بنابراین دانشجویان بایستی دانش زبان انگلیسی را حداقل در حد متوسط داشته باشند در غیر اینصورت بهره گیری از دروسی که در کلاس ارائه میشود میسر نخواهد بود. 

  • کالج پچ

کالج پچ در شهر پچ مجارستان که در فاصله ی ۲۰۰ کیلومتری با بوداپست پایتخت مجارستان قرار دارد،با مدیریت فردی ایرانی به نام آقای دکتر محمدرضا همتی دوره پیش علوم پزشکی برگزار می کند. دوره پیش پزشکی کالج پچ برای دانش آموزانی طراحی شده است که سطح دانش زبان انگلیسی آنها درحد متوسط است اما دانش مربوط به موضوعات مربوط به پزشکی را ندارند.